FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania

Czy muszę założyć konto, aby kupować na AliExpress?

A i owszem, aczkolwiek założenie konta zajmuje dosłownie kilka sekund.


Jak założyć konto na AliExpress?

Nie ma nic prostszego! Najeżdżamy w prawym górnym rogu na Sign in/Join, wybieramy Join Free, które nas z kolei przekierowuje do formularza rejestracyjnego, gdzie wpisujemy email, prawdziwe (!) imię i nazwisko, tworzymy hasło i przepisujemy kodzik (następnie trzeba potwierdzić konto na mailu), ewentualnie można się też zarejestrować przez facebooka.
Czy AliExpress to jeden sklep?

Nie, jest to platforma sprzedażowa, która działa na podobnej zasadzie co Allegro, Ebay, Amazon, itp.


Czy znajomość języka angielskiego jest wymagana?

Do wyszukiwania myślę, że niekoniecznie, można wpisując polskie frazy znaleźć to, czego się szuka, aczkolwiek jakieśtam podstawy angielskiego się przydają, np. w komunikacji z majfrendem (niestety, ale google tłumacz też często popełnia takie gafy, że majfrend może nas nie zrozumieć).


Jak wpisać adres na AliExpress?

Tym pytaniem bombardujecie mnie codziennie, po 10 takich wiadomości dostaję na skrzynkę prywatną, aż niekiedy odechciewa mi się opisywać. Ale do sedna. Po zarejestrowaniu konta na platformie AliExpress najeżdżacie znów w miejsce, gdzie rejestrowaliście się, czyli w prawy górny róg i tam powinno wam się pojawić - Mój AliExpress/My AliExpress - a więc klikacie to! Wtedy pojawi wam się okienko z lewej strony (widoczne na zdjęciu poniżej), w które macie kliknąć, wyskakuje wielki przycisk o nazwie ADD A NEW ADRESS i podajecie swoje prawdziwe dane wysyłkowe. WAŻNE! Kod pocztowy piszemy bez myślnika, czyli zamiast 00-111 to 00111.


Jak kupować na AliExpress?

Oczywiście, że jak najszybciej! A tak całkiem serio, działa to na podobnej zasadzie, co nasze polskie alle(dro)go - gdy widzicie interesujący was produkt, macie dwie możliwości - jeśli nie planujecie kupować nic więcej, możecie wybrać opcję kup teraz, a jeśli planujecie kupić więcej rzeczy, wrzucacie produkt do koszyka. Oczywiście z poziomu koszyka możecie kupić wszystko, co w nim macie naraz.


Jak płacić na AliExpress?

Według mnie najwygodniejszą opcją płatniczą na ali są albo przelewy24, albo PayU, obie metody nie różnią się od siebie jakoś szczególnie. Można w nich płacić zarówno metodą BLIK, jak i logując się do swojego konta bankowego, wybierając z listy swój bank.


Czy warto ściągać aplikację AliExpress?

Myślę, że jak najbardziej. Z poziomu aplikacji możemy zbierać monety, które wymieniamy na kupony. Niektóre rzeczy są dużo tańsze, niż na komputerze.


O co chodzi z tymi kuponami, jak z nich skorzystać?

Gdy widzimy na grupie jakiś kupon, to dodajemy produkt dowolny ze sklepu do koszyka i z poziomu koszyka klikamy "Get seller coupon" i mamy go. Przy płatności powinno kwotę produktu pomniejszyć o dany kupon. Warto!

Czy zakupy na AliExpress są bezpieczne?

Myślę, że niejedna platforma zakupowa może akurat tego AliExpress pozazdrościć i brać z niego dobry przykład. Jeśli dostaniemy jakiś przysłowiowy szajs, który nie nadaje się do niczego (słaba jakość, towar w ogóle uszkodzony, wadliwy), albo jeśli w ogóle nie dostaniemy tego, co zamawialiśmy można otworzyć spór. Sprzedawca nie ma nic z reguły do powiedzenia, AliExpress zwraca zazwyczaj kasę (mi się jeszcze nie zdarzyło, aby spór został odrzucony).


Ile kosztuje wysyłka?

Z reguły wysyłka jest bezpłatna, ponieważ państwo chińskie dopłaca sprzedawcom, aby zalewali świat swoimi produktami (jakby ktoś się zastanawiał, czy to im się w ogóle opłaca, wysyłać coś za parę centów). Rzadko kiedy zdarza się, że wysyłka jest płatna, ale jeśli jest, to są to jakieś śmieszne grosze, albo po prostu przy wielkich gabarytowo rzeczach.


Jaki jest czas oczekiwania na paczkę?

W sumie to zależy od różnych czynników. Niektóre Chińczyki mają magazyny w Polsce, dzięki czemu paczki dochodzą w 10-14 dni, a jeśli idzie z Chin, to potrafi iść 1-2 miesiące, a czasem paczki dochodzą po zakończonym sporze, gdy się w ogóle zapomni, że coś się zamawiało. Oczywiście są też dwa rodzaje przesyłek - nierejestrowane i rejestrowane. Te pierwsze mają o tyle świetną zaletę, że możemy monitorować, gdzie jest nasza paczuszka.


Jak sprawdzić, gdzie są moje zamówienia?

W prawym górnym rogu oczywiście wybieracie opcję Moje zamówienia i tam pojawia się opcja śledzić zamówienie, ewentualnie możecie skopiować i wkleić tu ---> 17track .


Kiedy na paczkę może zostać nałożone cło, a kiedy VAT?

Przesyłki powyżej wartości 150$ podlegają cłu, a VAT z reguły jest narzucany przy zakupach powyżej 40$. Niestety, ale czasem podatkiem VAT może zostać obarczone dosłownie wszystko, a jak urząd celny nie wierzy w to, że zapłaciliście za produkt powiedzmy 5$ a nie 40$, to sam go wycenia i płacicie VAT od wartości narzuconej przy wycenie.


Zamówiłam/łem rzecz, a po kilku dniach zamówienie zostało anulowane przez sprzedawcę. Co zrobić?

Jeśli kupujemy cebulki, to czasami może się zdarzyć, że sprzedawca po prostu anuluje nasze zamówienie po kilku dniach. Wtedy pieniążki za zamówienie po kilku dniach automatycznie wrócą na Wasze konto.


Co to jest czas ochrony? 

Po zakupie towaru przysługuje Ci czas ochrony, standardowo jest to 40-60 dni. Upływające dni możecie sprawdzić klikając w zakładkę "My orders/Moje zamówienia", przykładowo na podanym niżej screenie zostało jeszcze 59 dni. To czas, w jakim możesz zgłosić uszkodzenie otrzymanego towaru lub jego nieotrzymanie. To bardzo ważne, bo po upłynięciu tego czasu sprzedawca otrzyma Twoje pieniądze, a Ty już niewiele zdziałasz.



Co to jest spór i kiedy mogę go otworzyć?

Spór to ochrona kupującego. Jeśli towar, który otrzymamy nie spełnia naszych oczekiwań możemy otworzyć spór. Otwieramy go w 3 przypadkach:
-3-5 dni przed upływem czasu ochrony jeśli nie otrzymaliśmy przesyłki, za którą zapłaciliśmy,
-w dowolnym momencie przed upływem czasu ochrony, jeśli otrzymalismy inny towar niż zamówiliśmy,
-w dowolnym momencie przed upływem czasu ochrony, jeśli otrzymany towar jest niezgodny z opisem, ma wady lub nie spełnia naszych oczekiwań.

Do kiedy mogę otworzyć spór i ile on trwa?

Spór można otworzyć do 2 tygodni po upływie czasu ochrony. Należy o tym pamiętać,gdyż później sprzedawca otrzyma Wasze pieniądze i ich odzyskanie będzie niemożliwe. Czas sporu jest zależny od nas i od sprzedawcy. Jeśli dojdziemy z Majfrendem do porozumienia należy kliknąć opcję "Accept" w sporze, wtedy zakończy się on najszybciej w 3 dni. Jeśli jednak nie będziemy mogli dojść do porozumienia ze sprzedawcą spór może się wydłużyć nawet do miesiąca.


Co zrobić, gdy podczas sporu nie mogę dojść do porozumienia ze sprzedawcą? 
Sprzedawcy bardzo często proszą o wydłużenie czasu oczekiwania i zamknięcie sporu. Jeśli nie chcą oddać pieniążków najlepiej jest opisać sytuację, że czas mija a Wy nie macie przesyłki,  albo że dana rzecz jest mniejsza niż w opisie i dla Was jest nieprzydatna. Wtedy należy odrzucić propozycję sprzedawcy "Reject", a po kilku dniach od momentu rozpoczęcia sporu włączy się w niego Aliexpress. Przeważnie przedstawiciel Ali rozstrzygnie spór na korzyść kupującego, pod warunkiem, że rzeczywiście macie podstawy, by żądać zwrotu.


Płacz Majfrenda- kupiłam/łem towar, ale sprzedawca nie chce go wysłać lub każe mi dopłacić, bo cena, w której towar został kupiony była pomyłką. Co zrobić? 

Absolutnie nie ufać sprzedawcy. Należy zasypywać go wiadomościami, że kupiliście towar po cenie, którą on wystawił i go chcecie dostać. Walczymy o swoje i nie poddajemy się! Wydłużajcie maksymalnie czas oczekiwania na wysyłkę.


Co jeśli zamówiłam/łem towar, a po kilku dniach sprzedawca zamknie sklep? 

Cóż, towar kupiliście w momencie, gdy sklep jeszcze był otwarty, także sprzedawca powinien Wam go wysłać. Jeśli wysłał i pod koniec czasu ochrony towaru nie ma albo dotarł uszkodzony czy nie spełniający naszych oczekiwań- otwieramy spór klikając "Open Dispute". Proces zwrotu pieniędzy będzie wtedy wyglądał tak, jak przy normalnych zamówieniach.


Ile będę czekać na zwrot pieniędzy? 
Wszyscy jesteśmy ludźmi, a sprzedawcy często mają sporo rzeczy na głowie. W zależności od tego, w jaki sposób płaciliśmy czas oczekiwania to 1-14 dni, choć standardowo jest to do 7 dni roboczych. W tym czasie pieniądze powinny pojawić się na Waszym koncie. Oczywiście czas ten jest zależny od sprzedawcy, gdyż jeden odda pieniądze od razu, a inny będzie zwlekał.


Dostałam/łem towar dzień po tym, jak otworzyłem spór, co zrobić? 

Jeśli towar spełnia Twoje oczekiwania możesz anulować spór. Wtedy sprzedawca otrzyma Twoją zapłatę.


Doszliśmy ze sprzedawcą do porozumienia, co ze sporem? 
W każdej chwili możesz anulować spór. Możesz też zaakceptować jego warunki klikając opcję "Accept". Wtedy spór zostanie zakończony.


Jak skorzystać ze zniżki grupowej? 

Składamy zamówienie, ale go nie opłacamy. Po wejściu w zakładkę "My orders" przy tym zamówieniu powinno się świecić, że oczekuje na płatność, jak na poniższym screnie. Następnie wysyłamy w wiadomości prywatnej do sprzedawcy hasło, które było podane na grupe, np "Aliexpress Polska Cebulandia". Jak sprzedawca odczyta wiadomość to obniży wartość Waszego zamówienia, a wtedy je opłacamy. :)



Skąd mam wiedzieć, gdzie jest moja paczka? 

Nie każda paczka ma śledzenie, czyli tracking. Jeśli mamy podany numer śledzenia, który działa na https://emonitoring.poczta-polska.pl/ to wtedy mamy doczynienia z paczką rejestrowaną. Większość tanich przesyłek jest jednaj nierejestrowana i jedyne co zobaczymy, to w zakładce "Moje zamówienia" po kliknięciu "Zobacz szczegóły". Najczęściej dowiemy się jedynie, że paczka została wysłana lub opuściła kraj wysyłki. Jeśli więc mamy możliwość wybrać darmową dostawę z dopiskiem "tracking information available" to ją wybieramy. :)



Czy sposób w jaki płacę na Aliexpress ma znaczenie? 

Największe znaczenie ma przy zwrotach. Jeśli kupując zapłacimy kartą  to zwrot otrzymamy po obednym kursie walut,więc możemy zyskać lub stracić. Jeśli płaciliśmy przez PayU lub Przelewy24 to zwrot wynosi dokładnie tyle ile zapłaciliśmy. 


Co zrobić, jeśli przez przypadek potwierdzimy przesyłkę? 

Jeśli produkt nam nie odpowiada, a my potwierdziliśmy jego otrzymanie to do 2 tygodni od tego momentu możemy założyć spór i walczyć o swoją należność. Jeśli jednak dopiero co kupiliśmy produkt i już go potwierdzliśmy to pozostaje liczyć na szczęście, że dojdzie i będzie w porządku, gdyż utraciliśmy ochronę kupującego.

PS. jeśli macie jeszcze pytania, to zadawajcie, dodamy je tutaj :)